Sv: bostadsförmedlare
Sven.kriti... jag håller inte med dig, jag har själv såld / säljer / köper genom förmedlare.
I Chania är det så att förmedlaren ta 2.5 % av säljaren och 2.5% av köparen.
Jag använder mig då av en grekisk förmedlare och inte någon annan. Samma gäller i Aten, där jag har många grekiska vänner som köper / säljer hus. Jag kan ge er info om seriösa mäklare i Chania.
Man skall tänka på att man skriver oftast "för" kontrakt (Pre-contract) som ej har någon juridisk förankring. Det är bara köpekontrakten som ha.
Man MÅSTE ha egen advokat, välj aldrig den som motparten rekommendera. Jag ha en bra i Chania
TN/KAT:
När det gäller var man skall bosätta sig så finns det helt klart flera områden. Ag Nikolaos är mycket fint, kanske lite mera "exklusivt" än andra områden på Kreta. Jag tycker själv att Chania har mer att erbjuda, men att Ag Nikolaos är mysigare.
Det vi valde var väster om Chania, dvs Maleme, Kissamos, Tavronitis etc. Fördelen med denna del är: Närheten till Chania som erbjuder mellan April-Oktober flera direktflyg från Sverige.
Det finns även en hel del byar i denna del som knappt ha några turister och som ha sina traditionella byfester.
Du kan få tag i ett nybyggt hus några km från havet för omkring 130-150' EURO. Skriv ett personligt medleande så kan jag hjälpa dig/er.
När det gäller köpa hus för spekulation så tror jag att man skall undvika Heraklion området
När det gäller vädret så berätta mina Kretiska vänner att det regnar oftare i Chania än i Maleme. Jag har haft samma erfarenhet.
/Nico
P.S: Vilket område ni väljer är upp till er, att bli besviken på Kreta kan jag inte tänka mig. Att ha bra kommunikation & affärer vinterhalvåret kan vara viktig om man vill fira påsk eller jul där.
|