Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-19, 20:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Centralt hotell i Rom?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Mysiga gränder i Trastevere... - det måste vi ju också hinna med
Absolut! Trastevere är lite som Plaka...! Fast betydligt dyrare tyvärr.

Ni bör/måste se Forum Romanum. Pallantinerna (trädgårdarna) med den äkta antika Arenan, som ligger precis ovanför F R. Försök att komma in i Calligulas hus om det går numera? Jag var där för länge sedan och kände på väggarna. (Nu blev jag nostalgisk....)

Förr fick man gå in i några av de Romerska baden där uppe där mosaikerna fortfarande fanns kvar. På baksidan av baden sänds då och då Operor eller andra föreställningar på TV. Lite som från Acropolis i Athen... Är det Atticus arenan heter? Det är lite samma i Rom. Fast där måste de sätta upp bänkar...

Panthenon som nämndes är ett annat ställe man måste besöka. När det byggdes sprang vi här uppe i Norden omkring i djurhudar.... Och det står fortfarande kvar.... Panthenon ger mycket att fundera över.

Senast jag var där träffade jag en ung Amerikan som satt med hakan i knät! Och han sa: Jag förstår inte hur de kunde bygga detta 1000 år innan ni ens hittat Amerika... Den tanken ger både lite perspektiv och distans...

Colluseum, tja. Intressant att ha sett det, men det ger inte speciellt mycket. Det är nästan mer spännande att se det utifrån! För det är stort! Vissa TV-program visar mycket mer än man får tillgång till som besökare!

Spanska Trappan och Fontana Di Trevi är lite blasé! Men visst. Är man där och har tid så varför inte... Samma sak gäller Parlamentet...

Vatikanstaten och framför allt Petruskyrkan är ett måste! Som jag sa så är det ett MÅSTE! Jag är inte på något sätt religiös eller troende, men jag besöker och tittar gärna i katolska kyrkor just för de ofta är så vackra. Och Petruskyrkan är sanslös! Om ni vill och orkar kan ni gå upp till nivån under kupolen på kyrkan och se hela torget framför er. Det är värt det. Jag har gjort det ett par gånger trots att jag hatar trappor...

En dag bör ni göra en utflykt med hyrd bil. Börja med att åka ut till UNO. (?) Jag har för mig att det heter så!? Rätta mig den som vet! Universitetsområdet som skapades av Mussolini. Därifrån åker ni sedan till Ostia. Dvs Roms "badstrand". Ärligt talat så är den som vilken halvdan sandstrand i Grekland som helst... Har man sett en, har man sett alla...

Därefter kör ni vidare till Lake Como. Igen tror jag att den heter så? Rätta mig! Där Påven har sitt sommarresidens. En sjö med underbara gröna omgivningar som man inte trodde kunde finnas i Italien. Ni bör hinna detta på en dag och vara tillbaka i Rom i god tid för en god middag i Trastevere.

Ni vill INTE bo i närheten av Termini, dvs Centralstationen. Det finns enkla billiga hotell där men det är ett område som är svårt belastat av kriminalitet osv.... Urrrk... Jag har bott där...

Två andra saker.

1. När ni är ute och äter så lägg INGA saker på bordet! Ingen plånbok, kamera ellar annat. INGET! Om ni gör det riskerar ni att det försvinner fortare än ni hinner blinka Tyvärr.

2. Marianne. Du bör inte ha några smycken i öronen eller runt halsen som ser värdefulla ut. Helst inget alls! Den vanligaste skadan på sjukhus i Rom är/var att sy ihop sönderslitna örnibbar! Småkillar springer förbi och bara drar bort örhänget...

Och oavsett var ni är så måste ni hålla koll på era grejer! Rom är ficktjuvarnas Paradis...!

Hoppas inte någon missförstår mig. Jag ÄLSKAR Rom. Rom som stad är min absoluta favoritplats efter Grekland och Athen. Det är en fantastisk stad! MEN! Tyvärr så finns det mycket problem med kriminalitet...

Peter
Svara med citat