Sv: Jeg er rasistisk, feig og fordømmende.
Tiggeriet har ökat även i Sverige. När jag gick ut från ICA affären i stadens centrum igår stod en man kanske med rötterna i balkan med sin framsträckta skål. I Aten, Rethymnon och Manaus har jag gråtit över de utnyttjade barnen. I Aten satt unga mammor på trottoaren utanför kyrkan på söndagen med drogade barn i famnen. Det här var för ett antal år sedan när jag besökte dottern som då bodde där nere. Vid den tiden jobbade jag på en BB-avdelning och blev närmast chockad över det jag såg med en nerddrogad liten bebis. När jag lyfte på barnets ögonlock förstod jag vidden av deras handling som aldrig går att försvara. Nära att jag hamnat i slagsmål med den unga modern. I Rethymnon tvingades små barn gå runt och sälja blommor sent om natten till turisterna. I Manaus lyckades ett litet barn ta sig fram till mig trots alla vakter vid uteställena runt operan. Tårarna rann länge och hans ögon och den lilla bröstkorgen under tröjan finns för evigt fastetsade i mitt minne. Kan säga att mina månatliga överföringar till de hjälporganisationer som jag vill stödja har fördubblats sen dess.
Eva
|