Visa ett inlägg
Gammal 2008-04-15, 21:37
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard En liten perle av en bok om Hellas

På internettsiden til den Norsk/Greske foreningen fant jeg denne interessante boka som jeg nå, etter å ha kommet halvveis i den, gjerne tipser videre om
Det er jo ganske mange norske medlemmer/lesere på Kalimera og mange svenske som kan/vil lese norsk og

En klassisk norsk reiseskildring

Emil Smith
Sol og søyler

«For meg var denne lunsjen også litt av et eksperiment; jeg tenkte, tåler min reisefelle dette, tåler hun alt.»
Professor Emil Smith var en Norges fremste eksperter på antikkens Hellas. I 1954-55 bodde han i Athen sammen med sin kone Ragna (i boken omtalt som ”min reisefelle”). Under oppholdet sendte han jevnlig reisebrev hjem til Dagbladet. Med glimt i øyet fortalte han om strabasiøse reiser til Kreta og Peloponnes, samtidig som han skildret ulike sider ved det greske samfunnet – fra forlystelseslivet i hovedstaden til kvinnens stilling i etterkrigstidens Hellas. Artiklene ble høsten 1955 samlet og utgitt i boform under tittelen «Sol og søyler». Dette er en nyutgivelse av denne klassiske, norske reiseskildringen.

«Personlig vet jeg ingen artikler i norsk presse som har gitt meg en sånn berikelse. Samlet gir de en enda mer – som rimelig er når grunnlaget av viten er så solid og oppdagergleden likevel så frisk.» Johan Borgen

Hf. kr. 128,-
ISBN: 978-82-7889-104-9

At forfatteren elsker Hellas, som v i gjør er sikkert
- et kort sitat fra boka som bekrefter det :

" Min reisefelle sa :" Dette glemmer jeg aldri"
Men det sier vi jo hver dag i dette under-vidunderlige Hellas"

Boken kan kjøpes på Frifant.no og Haugenbok.no

Kari
Svara med citat