Sv: Funktionshinder i Grekland.
Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN
Den här tråden är intressant att följa. Eftersom jag själv har ett utvecklingstört/funktionshindrat barn så ligger naturligtvis den här frågan mig extra varmt om hjärtat.
Håller med...jag har också ett funktionshindrat barn
Man blir ledsen och beklämd när man hör sådana exempel som i inlägget ovan, att man fortfarande har en så uråldrig syn på hur man ska behandla människor med olika typer av handikapp.
Men det rimmar dåligt för de behandlar ändå funktionshindrade turister väldigt bra...varför kan de då inte acceptera de "egna"
Jag är oerhört tacksam över den hjälp och det stöd som man får här i Sverige. Det stöd vi får gynnar både min sons utveckling och hjälper oss föräldrar att orka med det arbete man trots allt har när man har ett barn som behöver hjälp med allt i sin vardag. Och Emil får följa med oss överallt, både för att det är handikappanpassat nästan överallt och för att vi känner att det svenska samhället är öppet för människor som är annorlunda - i de allra flesta fall. Att ha med sig ett utvecklingsstört barn på olika tillställningar kan vara mycket intressant. Till att börja med är folk lite blyga och tillbakadragna, men efter ett tag blir det snarare så att det är Emil som lättar upp stämningen och många visar intresse och vågar ställa frågor.
Visst är man tacksam att bor i Sverige. Ler igenkännande när du beskriver hur han lättar upp stämningen
Jag tror säkert att om vi tog med oss Emil till Grekland så skulle vi bli vänligt bemötta överallt.Så våra Greklandsresor gör vi när Emil bor på sitt helt suveräna korttidsboende två veckor på sommaren. Detta är också så fantastiskt!! Att vi föräldrar får detta stöd!
Anton har varit med oss på flera resor nu och det har varit över förväntat...det enda som kan bli jobbigt är när andra turister tittar surt på honom i poolen när han plaskar och skvätter vatten trots att han är "stor". Då brukar jag tala om att det inte är rätt ställe att vistas på om man är rädd för att bli blöt. Sen tittar de surt på mej med
"Kortis" är verkligen en välsignelse ibland, hur skulle man orka om man aldrig skulle få avlastning? Vi brukar också försöka komma iväg på en "egen" resa
Carina - stolt mamma till världens mysigaste kille!
|
Malin - också stolt mamma till världens mysigaste kille
Senast redigerad av nilam den 2008-04-26 klockan 12:23.
Anledning: klarar inte av att "dela" citaten...ser ut som allt är citerat.
|