Citat:
Men är det BARA (svenska)barnfamiljer där?
|
Nej, det är många norska barnfamiljer också.

Skämt åsido, det ÄR många barnfamiljer på Koufonissi i juni, men självklart åker många "vuxna" dit också. Att det är så många barnfamiljer är inte konstigt, få öar kan mäta sig med Koufonissi när det barnvänlighet.
Citat:
Får bilden av att de är två lugna, små, vackra öar - men särdragen? Stränder?
|
Gunnar svarade ungefär som jag hade tänkt svara. Stränderna är bättre och barnvänligare på Donoussa, men för den skull är de inte dåliga på Schinoussa. Fördelen med Donoussa är att det finns en fin strand i byn (hamnen), på Schinoussa måste man gå en bit för att komma till de bästa stränderna, som till finfina Liolioustranden:
Lioliou beach.
Schinoussa är – tycker jag – en mycket trevligare ö än Donoussa. Choran är fantastiskt fin, allt faciliteter finns, ändå känns det som om tiden stått still sedan 50-talet, och öborna hör till trevligaste i Kykladerna. Schinoussa är en drömö om man hör till rätt målgrupp. Ett stort plus för Schinoussa är att två av de bästa tavernor jag någonsin ätit på finns där: Kira Pothiti och Margarita. Jag kan tänka mig att åka till Schinoussa bara för att äta där.
Det är svårt att säga vilka av öarna ni skulle tycka bäst om, för att göra det enkelt kanske ni skulle välja Koufonissi.