Jag vet inte om följande reseförsäkringsalternativ är tämligen lite känt eller ej ?
Jag betalar numera alltid resorna till 100 % med mitt kreditkort som är knutet till min anställning. Med god hjälp av finansavdelningen på jobbet och den bank kortet är utställt hos, så har jag tagit reda på vilka särskilda villkor som finns för mig i privata åtaganden. Det betyder att jag nu har aktuella villkor från försäkringsbolaget utskrivna och alltid nedpackade i handbagaget på resorna.
Om villkoren är "bättre" än t.ex hemförsäkringen är omöjligt att säga. Då ska man gå in specifikt på allt möjligt som skulle kunna inträffa på en resa, och låtsas hur man skulle lösa en eventuell ersättningssituation. Men läser man på noga hur villkoren ser ut rent generellt kan man i alla fall få en uppfattning på hur situationen ser ut OM någonting skulle hända. Bland annat finns ett avsnitt som ser ut ungefär som följer:
"Lyckas försäkrad amatörspelare (golf) under resa slå en hole-in-one i samband med långgolfspel, lämnas ersättning med högst 2000 SEK för den försäkrades utgift för champagne eller motsvarande till medspelare och åskådare".
Fascinerande.........
Men dock, det lönar sig att ta reda på hur man är försäkrad, vilka personer som ingår i försäkringen och att som jag gör, kanske t.o.m. ha villkoren med sig. Det kan ju faktiskt inträffa händelser som kan bli rätt snåriga om man hamnar i "förhandlingar" med t.ex researrangör, lokala tjänstemän inom rättsväsende, bank, sjukvård el. dylikt i t.ex Grekland (med dålig engelska som språk........). Villkoren är c:a ett dussin A4-blad, ingen vikt att tala om.
Hasse