Citat:
Ursprungligen postat av RolfC
Vägen från Pigadia till Arkasa blir säkert jättefin när den blir klar, mer än dubbelt så bred som en normal Karpathos-väg ser det ut som. Vi hade oturen att åka till Arkasa på morgonen medan vägen fortfarande var grusväg, på eftermiddagen var den avstängd med en liten pil som visade "åsnestigen". Tyvärr fanns ingen pil när man skulle svänga av till ett ännu mindre hjulspår så vi fick en alldeles egen liten sightseeing på de karpatiska "vägnätet" med vår lilla hyrbil.
Annars rekommenderas stranden Agios Nikolaus i Arkasa varmt. Enda stranden som vi sett på Karpathos som har egen badvakt! Stora vågor och strömmar, men roligt och fin sandstrand. Ett besök på tavernan Glaros precis ovanför stranden är ett måste!
Lefkos kan man däremot vara utan. Kallt i vattnet och inget speciellt. Om man bemödar sig om att åka dit ska man äta på restaurangen längst ut på "piren", lär vara fantastiskt gott enligt hörsägen.
Vi har varit på Karpathos 3 år i sträck, har bott superbra i Ammopi som har flera utmärkta stränder, både sand- och stenstränder. Badbussen går dit några gånger per dag från Pigadia, annars kan man gå vilket dock absolut inte rekommendaras om man inte är van, ska enligt utsago ta 2 timmar. I Ammopi finns även en av öns bästa restauranger, Four Seasons, där man sitter på en takterrass under stjärnorna.
/Rolf
|
Nu har jag bara besökt Lefkos en gång och visst finns det mysigare stränder i den grekiska övärlden men byn är definitivt värd ett besök. Karpathos har många fina stränder och det här är en i raden. Lefkos har flera badvikar och är en bra utgångspunkt för längre vandringar. Jag har fördrivit en halv em på Dramondana och där var det rofyllt med sjöfåglarna och båtarna nedanför. God mat serverades och vi åt bla en underbart god sallad med fetaost, potatis och rödbetor. Om restaurangen har samma ägare idag vet jag inte. Trots att jag var där i aug var det väldigt rofyllt och inte överbefolkat på stranden. Vattnet var vid det tillfället varmt, klart och fint. Har ett speciellt minne därifrån då en lite galen nakenbadare spårade ur. Många grekiska barnfamiljer tyckte illa om att han solade naken på stranden bland alla barnen. Han hade valt den största badviken och inte den mer avskilda längre bort. Vet ni då vad karln gör för att synas riktigt tydligt. Hjular!!
Någon frågade om det är lämpligt att åka moped från Pigadia och det blir i så fall i så fall en lång resa. Bättre att ta bussen eller hyra bil.
Eva