Visa ett inlägg
Gammal 2008-05-26, 20:17
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dåligt APOLLO

laero gör en hedersvärd insats som på sitt sakliga sätt försöker bringa sans i denna tråd. Det har även jag försökt men jag ska inte ta åt mig någon ära. Bland annat har jag som jag sagt, noll erfarenhet av flygstolar och idéen att resa på det viset. Och visst vet jag att många av naturligtvis sitter i samma plan, charterresenärer och flygstols dito.

En intressant detalj i alla detta är att Apollo uppenbarligen har kvalitetsproblem, som laero mycket riktigt tar upp. De har tydligen svårt att på ett bra sätt få sina egna plan att räcka till eller i de fall där de samarbetar med andra flygbolag. Jag vet för lite om de exakta detaljerna. Men man måste också ta med i beräkningen att trots de problem Apollo tydligen har så är det i det närmaste omöjligt, om inte helt omöjligt att få tag i alla bokade resenärer på ett så rättvist sätt som möjligt. Många bor längre bort från t.ex Arlanda (jag har 3,5 mil dit) och får då följdaktligen en ibland omöjlig uppgift om plan t.ex tidigareläggs. Det finns ju bra rutiner för i de fall information snabbt måste ut till resenärerna. Brister det så pass mycket i de rutinerna så att resenärer helt missar ett flyg så är det allvarligt.

Infomationsmissar är en sak men en annan aspekt är att förutom informationen rent generellt så verkar det som om någon eller några inte verkar vara nöjda med informationen om t.ex förseningar, tidigareläggningar, inställt osv. Nöjd och nöjd förresten, jag finner inte att Apollo (som vi nu har ställt in siktet på) har några "skyldigheter" att även informera om bl.a försämrad komfort, flygplanstyper som anses föråldrade, avsaknad av beställd sprit osv. Det viktigaste är väl ändå trots allt att vi på ett flygsäkert sätt kommer ner till den destination vi har förväntat oss ?

Ge Apollo en chans att förbättra sig, ge dem den rättvisa kritik de förtjänar och se dem inte som att de måste vara 100-procentiga. Det är också som laero säger, inget företag är felfritt i sina leveranser av t.ex resor i olika fomer. Jag begär inte att ni som har blivit besvikna på Apollo ska sätta er in i flygbranschen men jag gör ett antagande och säger att den är nog en aning rörig numera, minst sagt. Jag antar att Apollo (som exempel) har folk som inte gör annat om dagarna än att försöka bringa reda i att få avgångar att fungera på ett någorlunda strukturerat sätt. Detta har nog konkurrenterna på den svenska resemarknaden gemensamt med dem.

Det sägs också en del om de priser ni upplever som höga. Ta då i åtanke att flygbränslepriserna antagligen inte är något som något flygbolag är glada över att behöva handskas med. Jag har för mig att jag såg en kommentar i samband med SAS problem, deras eventuella nya sparpaket med uppsägningar bl.a. Om jag inte minns fel har de sagt att flygbränslepriserna har fördubblats på ett antal år, vet ej hur långt tillbaka i tiden det var ?

Även om jag ger mig in i en diskussion med små erfarenheter så vill jag ha en möjlighet att lufta åsikterna. Apollo kommer att tappa kunder men ställ inte orimliga krav på dem. Tror ni att de ger resenärer problem utan att bry sig eller att de struntar i att ni lämnar dem så tror jag inte ni någonsin kommer att bli nöjda med dem. Kanhända har Apollo tagit sig vatten över huvudet som är så stora på Grekland som de faktiskt är ? Glöm då inte att hela branschen de är en aktör i, har haft och kommer att få fortsatta problem med flyg till de platser som räknas som "mindre". De "större" desinationerna, öar som kanske kan kallas "nav" - Kreta, Rhodos, Samos, Santorini (även fastlandets Aten och Preveza, Thessaloniki ?) blir antagligen mer och mer dominerande, vet ej ?

Hasse
Svara med citat