Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Gör de verkligen det om man som passagerare anmäler i tid och kan visa läkarintyg på sin extrema allergi?
|
Nej det hoppas jag verkligen de inte gör, men alla allergiska reaktioner är ju inte förutsägbara - och det gäller särskilt de akuta som ju kan komma trots att man aldrig tidigare reagerat så starkt mot något. Jag vet inte, men kan tänka mig att risken rent statistiskt att någon drabbas på så sätt - och då inte heller har mediciner med sig - är minst lika stor (liten) som att någon som anmält svår allergi drabbas.
Jag har sådan nötallergi att om jag råkar få i mig ytterst lite nöt, sväller svalget direkt. Rör jag i en nöt kliar det på händerna. Men jag har aldrig känt av när andra äter nötter, och jag handlar alltid hem det till familjen vid jul (men måste varje år be butiken ta fram en sked till lösviktsnötterna...).
Vem vet, det kanske bara är en tidsfråga tills jag får en stark reaktion med svår andnöd av att andra äter nötter i samma rum. Så länge det inte har hänt, anmäler jag förståss inte svår allergi när jag flyger. Jag är övertygad om att varje avgång har en ganska stor procent sådan riskgrupp ombord. Ska man seriöst ta hänsyn till den risken så ska man inte servera något överhuvudtaget!
När någon har meddelat allergi ska detta självfallet respekteras av både flygbolaget och passagerarna.
HÅNET och DUBBELMORALEN ligger i att de förbjuder passagerarna att ha med egen mat, och motiverar det med att det kan innebära en risk för allergiker (som de inte vet om de finns på planet) - samtidigt som de själv serverar sådant - och tillåter vissa medhavda matvaror som kan innebära lika stor risk!!!
Nej, att det ENDAST är profit som ligger bakom förbudet att ha egen mat är det ingen tvekan om! Allergikerna utnyttjas och DET tycker jag är HÄNSYNSLÖST!