Visa ett inlägg
Gammal 2008-07-23, 19:31
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Priser og penger

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
Intressant frågeställnig! Jag tycker inte frågan är provocerande. Jag funderar på om det eventuellt finns ett tabu, i att diskutera priser eller liknande saker i Norge? !
Det kan tenkes at du har et poeng akkurat der, spiro. Det er ikke noe tabu å snakke om priser, men jeg tror mange nordmenn er svært redde for å gi inntrykk av å ha lite penger og dårlig råd, og derfor unnviker slike spørsmål.

Men selvfølgelig er også nordmenn opptatt av priser, og det er jo en vanlig forlystelse for folk i den østlige delen av landet å reise over til Sverige og handle "billig" sprit og mat. De fleste av min generasjon (jeg er 62) har jo også blitt oppdratt til forsiktighet med penger, så det ligger i ryggmargen på meg også.

Det var nettopp på grunn av at jeg i utgangspunktet egentlig ikke ser store forskjeller i kulturen, at jeg ble sittende og reflektere over at prisspørsmål dominerer dette forumet så mye mer enn det norske tilsvarende forum.

Jeg har en liten teori om at kanskje nordmenn i større grad skiller mellom sparing i hverdagen og fråtsing til fest, og når vi først slår oss løs og reiser på ferie, legger vi igjen hjemme hverdagens regler for pengebruk. Skal det være fest, så skal det være fest, så får det koste hva det koste vil!!

Men jeg vet ikke om det e rett......
Svara med citat