Sv: xilocastro
Besökte xylokastro för ett par år sedan, men är ganska uppdaterad eftersom jag har bekanta där. Xylokastro är en vanlig grekisk småstad och kanske inte är speciellt pittoresk för romantikern. Personligen är dock Xylokastro en favorit pga sin genuinitet. Peukias, skogen vid stranden är unik, och stranden är fin och vattnet kristallklart. Staden är väldigt lugn, förutom under helgerna, då Atenarna kommer dit - många av dem har sommarbostad där. När jag var där fanns det inte många utlänningar där, men i sommar har det t o m funnits försäljare på stranden företrädesvis från övriga delar av Balkan. Xylokastro är perfekt för den som vill varva ner. På kvällen äter man nere vid strandpromenaden - det finns många bra restauranger där och priserna är oftast låga. Efter maten går man till plateian där det finns folk till efter midnatt. Från Xylokastro finns det relativt bra kommunikationer med tåg till Patras och Aten (byte i Korinthos). Övriga sevärdheter på Peloponessos går det snabbt att nå med bil (Olympia, Korinthos, Nauplio, Epidauros, Mukines etc). Vill man ta sig norrut ligger Rio-Antirriobron relativt nära - annars kan man ta båt över (16 km). Byn Trikala i bergen ovanför Xylokastro är jättefin. Enligt legenden föddes Ermis (Hermes) där. Hotellutbudet är begränsat, men Arion bredvid Peukias är bra om man inte har så höga krav. Xylokastro är min utgångspunkt på Peloponnisos.
|