Färska erfarenheter från Kastelli från augusti i somras här. Maria Beach har jag inte ens sett men från läget att döma ligger det perfekt vid stranden, det ser du ju själv på Apollo´s bilder (det var många !). Utan att låta alltför negativ så är boendet på Maria Beach en aning långt ifrån Kastelli´s centrum men å andra sidan är ju promenader i en trevlig ort inget att förakta.
Själva Kastelli som stad är.....lite speciell tycker jag. Vi fick en bra beskrivning av en helkul tavernaägare som vi kallade "Karlsson" för han såg ut som, och betedde sig lite som Karlsson på taket. Jag ska förresten leta fram namnet på tavernan, och läget lite senare. Hur som helst beskrev han Kastelli som lite av en "transferort". Med det menade han att den ligger på nära avstånd till Chania med alla sina "kransorter" väster om staden, på väg västerut alltså. Dessutom passerar man Kastelli på väg mot t.ex Paleochora i söder, Elafonissi och Falassarna som är de riktigt stora magneterna som de underbara stränderna de är. Ett besök vid Falassarna är verkligen att rekommendera, på sätt och vis bättre än Elafonissi enligt vår smak (vi har 3 år mellan besöken på de två).
Den egna bedömningen av Kastelli som ort är att den har en stor och bred huvudgata som är mycket trafikerad, mer eller mindre ständigt. Men nedanför den, området hela vägen ner mot vattnet är den lugna delen med affärsgatorna först och sedan mer bostäder och hotell längre ner. Nere vid vattnet ligger en rad tavernor som ni absolut kommer att vara vid en hel del och där ligger den större stranden åt höger sett om man står och ser ut över havet med de två "landtungorna" utstickande rakt norrut. Den andra stranden som är mindre, ligger precis där hotellet Maria beach ligger och den är många strån vassare än den större längre bort. Tyvärr blåser det en del, beroende på vilken tid på året ni tänekr vara där förstås ?
Affärsgatorna är bland de mest fascinerande vi sett i Grekland eftersom det finns en del specifika affärer som var fantastiska då det fanns små "muséum" inne i dem. Trånga, smala affärer där tiden stått still i många år. Gå affärsgatorna, besök affärer av varierande syfte och produkter och se själva, det var otroligt kul att bara spankulera där och upptäcka, prata lite med grekerna och njuta !
Det finns ett par torg också, ett uppe vid huvudgatan som inte är mer än ett mer eller mindre tomt torg där man svänger av med fordonen åt olika håll. Men det större torget där busstationen även finns, där finns fik, en liten fontän intill en kiosk + pytteliten park, ett par tavernor och mer affärer, bageri, konditori, barer mm. Men det är inte stort, det är kompakt allt det där.
Ja, det är en liten spontan beskrivning av det mesta som kom upp i minnet nu. Vidare västerut fortsätter stora gatan ner mot en hel del affärer ytterligare, stora supermarkets, riktigt stora men de är liksom inbäddade lite med allehanda företeelser som bilverkstäder, industriföretag mm. av sådant som kanske inte känns alldeles charmigt men som hör till den saliga blandningen av en levande ort som Kastelli.
Jag rekommender verkligen långa upptäcktsfärder i staden, sitt ner och titta, gå "fel väg" och se vad som finns runt hörnet. Och.....går man söderut, dvs. in i bostadsområdena "ovanför" staden och upp lite i terrängen (bra vägar finns), upp bland höjderna som inte alls är så långt bort, så möter man snart en alldeles makalös utsikt över HELA Kastelli men som tyvärr inte får plats på EN bild. Den utsikten var en av de mest magnifika jag upplevt i hela Grekland, jag lovar !!!

Dessutom var promenaden (tog flera timmar i värmen) väldigt tyst då man kommer så långt ifrån centrum.
Kastelli rekommenderas varmt !!
Hasse