Ämne: Tack
Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-20, 21:17
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Tack

Jag har inte vela skriva om detta tidigare då det är negativism.
Ön som RJ skriver om är egentligen ointressant enligt Monicas perspektiv och jag håller med henne.
Exakt samma bekymmer finns på södra Kreta och då framför allt från Afrika och ”svarta” människor. De är inte omtyckta av grekerna men de ”finns” och det handlar om den direkta humanitära hjälpen. Jag kan dra paralleller med det RJ skrivit om behandlingen, men det finns mera mat på södra delen av Kreta och min referens är i detta fall Marko i Tsoutsouros. Ja, de upplever det som ett problem då det är människor som betraktas som ”persona non grata” och det allmänna uttrycket är ”Vad har de här att göra?”. De har ett eget land.
–Håll er där!
Det kanske inte är så lätt då vi ser en mångfald av personliga tragedier, likt det RJ skrev, men vi kan inte blunda. Det är ju människor vi pratar om. Av kött och blod som vi fastän, kanske mörka i hyn eller med slöjor.
–Är det här vårat EU?
–Då hoppar jag av tåget!

Alla människor har lika värde oavsett om du är gul, röd eller svart.
Jag får inte tårar i ögonen som Aina utan det här är den krassa verkligheten. Det skrivs bara för lite om detta då det är negativt ur vår synpunkt. Att sedan Greklands invandrarpolitik lämnar mycket i övrigt att önska gör ju inte saken bättre.
–Ni som är Kretafantaster, har ni inte sett de arbetslösa Albanierna inne i Xania som hänger vid busstorget?
–Var kommer de ifrån och vem vill ha dem?
Ja, plocka apelsiner och oliver, för de stjäl inte lika mycket som ”gypsies”.
Nu är jag frän i mitt inlägg, men någon måste tala klarspråk. Grekland är underbart, men myntet har en baksida.
Jag är ingen ”messersmidt” eller ”besserwisser”, men jag har ögon och öron och utav detta bildat min egen uppfattning.
Gärna kritik, men konstruktiv inte en massa gnällande.
Detta skulle bli ett kort inlägg, men det blev en roman.

Uffe
Svara med citat