Hej igen!
Jag tror också att dessa tips som ErOg gav skulle verkligen överraska. Till Ipsarion har jag tyvärr inte ännu klarat mig, men av bilfärden opp till Kastro har jag nog ganska vilda upplevelser (med en gammal "pick-up" av ett äldre grekiskt par, tillsammans med hönor och getter

). Men fast jag bara kunde skratta alldeles slappt när vi var oppe, lönade sig färden säkert. Dock vandrade jag ner till fots

. Men absolut hyr en jeep!
I Thassos stan finns det t.ex. en trevlig kafé/ouzeri Kanargio bakom den gamla hamnen i andra ändan av byn efter simstranden, där man kan sitta lugnt, lyssna på musik och titta på havet.
Och ganska spännande är det också att klättra upp till den medeltida Kastro på Akropoli bakom den antikens teater. Man kan nog gå vilse där men det bara ökar spänningen (har egna erfarenheter)!
Byn Panagia, 7 km från Thassos stad (=Limin) är också värd att besökas. Och byn Potamia i närheten, kanske en simtur dit ner till Golden Beach (eller Skala Potamia, samma strand).
En ganska kul olikartad taverna är Pelekanos (googla), men den ligger i Limenaria i söder. Men om ni hyr en bil kan ni köra runt ön (100 km asfaltväg) via Limenaria och göra en stopp mellan Potos och Limenaria före stranden Metalia och göra en liten vandring från huvudvägen till "the crown of Limenaria" (ett överraskande fint ställe för liten meditation, titta på google). Kör sen ner till stranden Metalia bakom Palataki (en stor gul byggnad på kullen) och förundra alla stenkonstverk där!
Och säkert ska ni hitta själva mycket annat att titta på där, om det är den första gången på Thassos. Du kan hitta några Thassos sidor på internet också. Men fråga bara mera. Jag ska svara om jag bara kan. Det är nu två år sedan jag var på Thassos till sist. Så kan det ha ändrat många saker där. Jag har hört att t.ex. på den fina stranden Tripiti har man byggt en stor hotelkomplex, troligen av bulgarer. Men så är det nuförtiden och alla vill nataurligtvis njuta av den härliga naturen och livet!
Eija
PS. Jag tror att det är samma "Major" som säljer dessa ljusröda "Walks in northeast Thasos" av Lance Chilton. Om man vill vandra på egen hand på bergen, måste man ha goda guider med noggranna kartor!!!!