Sv: Tips för att fira födelsedagen
Hej!
När ska ni fara? Jag tänker nämligen på vädret. På våren/mitt på sommaren/på hösten?
Jag reser oftast i början av juni och på den tiden har jag MYCKET sällan sett höga vågor. Det blåser ju ganska lite på Thassos som är så högt i norr.
Huvudvägen runt ön är fin och i gott skick, på östra sidan på många ställen brant, men utsikter är fantastiska. Nonnaklostret Archangelou i söder har ett mycket fint läge. MEN smala vägar på bergen till. ex. till Kastro kan vara dåliga. Alltså om ni rädda för krumbuktande vägar, är det kanske bättre att hålla sig på rundvägen, men t.ex. vägen från Potos till Theologos by (fin arkitektur) är verkligen fin och lätt och till Maries också. Panagia och Potamia ligger vid huvudvägen. Bara i deras centrum är det lite trångt såsom ofta i grekiska städer.
Ah så, om ni tycker om konst, finns det i Potamia ett litet fint museum av Polygnotos Vagis, skulptör, som är född i byn men bott nästan hela sitt liv i New York, har dött där 1965. Efter hans önskan grundades detta museum i Potamia och jag tycker mycket om det. Tror att det är öppet dagligen (utom måndag) 9.30 - 12.30 och 18-21, söndag 18-21, inträde fritt.
Eija
|