Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-11, 21:50
MjWs avatar
MjW MjW är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Please inform me:
1. How does anarchy hold the system together?
2. Who is planning, deciding and organizing what privat bussineses, banks and public property to destroy? To what purpose?
3. Your source?

Greker är passionerade. I många frågor, och speciellt när det gäller politik. Det har funnits ett stort missnöje i Grekland med många saker under lång tid. Stora invandrargrupper mot hur de behandlas. Sociala- och lönefrågor mm.

Om jag förstår det hela rätt så har det kokat rätt duktigt under ytan under lång tid. Innan dödsskjutningen hade det varit rätt spänt på vissa håll pga Greklands invandringspolitik vad gäller uppehåll- och arbetstillstånd. Det har gått till handgripligheter.

Jag tror den tragiska dödsskjutningen helt enkelt blev en utlösande faktor, eller ursäkt, för ett flertal grupper att på detta meningslösa sätt visa sitt missnöje.

Just att det hela spred sig så snabbt till andra ställen över hela Grekland tyder på ett omfattande missnöje. Inte på att det är organiserat.

Jag tänker inte diskutera det vidare, för denna fråga är så komplicerad att man kan inte sitta här uppe i Norden och få överblick eller komplett information. Därför kan man inte heller dra korrekta slutsatser. Bara spekulera.

Jag är mest nyfiken på MrW:s svar!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, jag vet inte vilken version som är den rätta. Men jag kan välja vilken version jag har störst förtroende för, och dit hör inte vare sig Vassilis eller MjW:s starkt politiskt färgade versioner.

Självklart ska man kunna demonstrera och protestera mot polisens dödsskjutning/mord (?) av 15-åringen. Men man har därför INTE rätt att slå sönder, förstöra och bränna ned! It's a hell of a difference. Och att försöka storma parlamentet, vad är det för pöbelfasoner? Det är anti-demokratiskt!

Grekland har ett folkvalt parlament och då är det enligt min åsikt ALDRIG försvarbart att använda våld för att försöka få genom politiska förändringar. Någon klok person (Gandhi?) sade nåt i stil med: "Det man har skaffat sig med hjälp av våld kommer man att bli tvungen att behålla med hjälp av våld."

/kimmen
It's no surprise to me that you or somebody else that grew up in Sweden don't believe what the people in Greece think, because it is a nation's people not just a couple forum posters.

I can imagine how difficult it would have been for me to believe such a story if I was in your position so I don't really blame you and I am definitely far from upset or dissapointed. This is common a human reaction, nothing more natural than not believing what you don't know or see. My reaction would have been very similar to yours or even exactly the same.

As for the two last paragraphs I definitely agree, we are saying the same thing from two different point of views.

Senast redigerad av MjW den 2008-12-11 klockan 22:42.
Svara med citat