Sv: Agia Pelagia - Belvedere
Ja, vet i nte om jag är den andra Kalimeran som åsyftas, men i alla fall så var vi där en vecka i slutet av april/början av maj 2007, således lite off-season. Vi gillade Agia Pelagia, passade oss bra vid det tillfället, lugn och ro, god mat etc. Det var lugnt på hotellet och i Agia Pelagia i övrigt, så lugnt att inte ens stolsuthyrningen kommit igång. Det ordnade sig dock, en restaurangägare ringde killen som höll på med stolsuthyrningen... och vips var det en stor trave stolar där att använda gratis...:-)
Agia Pelagia har enligt mig flera stora fördelar (för den som söker det lilla och inte världens hålligång och tingeltangel...). Orten/byn/hålan(väljs själva) är liten och lättöverskådlig, barnvänlig skulle jag säga. Det finns vad man behöver för en veckas lugn semester. Maten längs strandpromenaden (och här talar vi om strandpromenad... det är ca 2 meter från restaurangerna till stranden...) är bland den bästa jag ätit i Grekland och priserna bra. Transfern från Iraklion är behagligt kort. Det är behändigt att ta sig upp med hyrbilen till motorvägen mot Retymnon och Chania. Stranden är tämligen skyddad för vågor, men i övrigt inget att "skriva hem om". Korta avstånd är det inom Agia Pelagia. Från Belvedere har ni ca 100 meter till närmsta matbutik... skönt om man vill ha färskt bröd eller jordgubbar till frukost.
Beträffande hotellet kan jag nog tänka mig att det kan vara lite livligt kring poolen då det är lite mer "high-season", men under vår vistelse var det väldigt lugnt och skönt. Skitkallt i poolen i och för sig.
Ni får det bra, hyr bil och ser er lite runt och käka för all del bl.a. hos mannen som har restaurangen näst längst österut vid strandpromenaden... fantastiska flamberade havskräftor med pasta!
Oboi
|