Ämne: Agii Apostoli
Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-29, 11:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Agii Apostoli

Anledningen till att vi tänkte Kreta är direktflyget från Umeå. Det var den första tanken som dök upp och jag tror inte att dottern som ganska nybliven mamma ens kunde föreställa sig färjeturer med två små men barnen växer och kanske kan då tankarna gå i andra banor. Vi har ju båda besökt Grekland många gånger och hon har också bott där några år. Palechora kändes väldigt självklart för mig som charter med Apollo men se det går inte från Umeå då finns inte den orten med. Antagligen beroende på att Umeflyget landar i Chania. Sen har flera nämnt Agii apostoli för oss men jag har inte fått något grepp om orten. Har åkt igenom där med bil en gång men minns knappt hur det ser ut. Har inte hittat några reseskildringar som ger mig en bild av helheten där.

Har nog blivit bortskämd med att mest åka på egen hand under de senaste åren och då är ju antalet platser som går att besöka i Grekland oändligt. Kraven den här gången är barnvänligt, sandstränder, ingen båttransfer eller en väldigt enkel sådan, god mat och inte allt för mycket massturism. Förra året gjorde vi en kombination med Vings enkelbiljetter ner för 195 kr eller vad det nu var de kostade och reguljärt med SAS hem. Gick bra med ett barn men visst var det en lång resa när vi lämnade hotellet på Lesbos strax före fem på morgonen och landade i Umeå mer än tolv timmar senare. Mannen som körde taxin körde föredömligt lugnt och säkert både när vi kom och vid hemresan.

Sen är ju dottern väldigt strikt med att inte åka bil utan barnbilstolar och på det området är ju Grekland ett U-land även om allt fler unga grekiska familjer väljer barnbilstol. Förstår henne helt. Sista gången jag åkte ner till Santorinis hamn med minibuss tänkte jag att detta gör jag aldrig mer om. Färden gick i hög fart och bussen var mer än fullpackad.

Eva
Svara med citat