I princip så startar alla linjer från fastlandet på morgonen, går ut sin tur, vänder och går tillbaka. Det gör att alla färjor mot fastlandet oftast avgår/passerar tex Naxos/Paros en bit in på förmiddagen. Inga linjer börjar på en ö på morgonen och går mot fastlandet vad jag vet.
Men det finns ibland långväga färjor, från tex Rhodos, som kan passa. Man ska dock ha tur för att pricka en sådan. De kan dessutom vara försenade om man har otur, så det är en chansning.
Mitt tips är att boka NÄST sista kvällsfärjan från Naxos. Kan vara bra att ha en i reserv efter, om det skulle hända något...

De brukar gå vid 23 - 24-tiden och vara inne i Pireus mellan 5 och 8 på morgonen beroende på rederi och rutt. Det blir lite sömn och så, men jag brukar sova på planet hem...
Då kan ni åka in till Athen, Syntagma tex, och äta frukost och kanske titta in i Plaka en timme eller två innan ni tar bussen från Syntagma till flygplatsen. Då har ni hyfsade säkerhetsmarginaler.
Ni bör sikta på att vara på flygplatsen vid 12 - 12.30... Så ni bör vara på er transport dit 11 - 11.30! Tänk på att även nödutgången Taxi tar en timme ut till flygplatsen från Athen/Pireus...
Oavsett vart och hur ni tar er in så så för att vara på säkra sidan måste ni ha fötterna på fastlandet senast vid 10-tiden på morgonen.