Sv: Resa med större barn på båtluff- ny på detta
Hej Sissi!
Jag tror inte att du kommer att ångra dig alls även om du just nu undrar vad du har gett dig in på! Det enda jag ångrar är att vi inte båtluffade förrän yngsta barnet hade fyllt 11 år. Det är den perfekta semestern tycker jag. Frihet att åka vart man vill, man kan planera allt i minsta detalj eller bara ta det som det kommer. Det är klart att det är lite mer att tänka på än när man åker charter då allting brukar vara väldigt tillrättalagt, men Grekland är ett perfekt semestermål med barn, grekerna älskar barn och reser man med barn så hjälper de alltid till, fixar och donar med boende mitt i natten, mat, extrasängar, presenter mm mm! I juni är det perfekt att båtluffa, billigt boende, lagom med turister, grekerna är inte så trötta på oss, massor med nya skandinaviska kompisar till barnen och oftast lagom varmt, även om vi haft både regn och 45-gradig värme i juni. Vi har betalat 20-35 E för ett rent och fint 3-bäddsrum med AC beroende på ö och standard.Naxos och Koufounissi är jättebra öar även om min favorit är Amorgos. I Athen kan jag rekommendera hotellet som ligger mittemot Adonis (som det står om här på hemsidan), Akropolis nånting, perfekt läge mitt i Plaka och nära till tunnelbanan men dyrt, särskilt när man kommer från öarna. På Naxos är Anthony´s (också på hemsidan), jättetrevligt, fräscht och fint och nära till strand och centrum.Det finns även bra boende vid de fina stränderna Agia Anna och Prokopios om man vill ha nära till riktigt bra bad. Jag skulle inte förboka i juni, det finns hur mycket boende som helst, bara att välja och vraka.Däremot har vi på färjan mellan olika öar ringt och bokat ffa om man kommer fram sent på kvällen.Kostnad för båtresorna varierar mycket beroende på om man tar snabbåt (dyr) eller den gamla långsamma färjan. Vi har åkt mycket med Blue Star Ferries som tar halva priset för barn under 12 år. Det är svårt att säga vad totalkostnaden blir, det beror på hur hungriga barnen är, om man vill hyra bil, solstolar mm. Barnens första båtluff 2005 gick på totalt med flygresa, mat, bilhyra, ja allt, bara 15000 kr för 5 personer. Förra året betydligt dyrare när vi hade med oss 4 vrålhungriga tonåringar! Trevlig resa och lycka till!
Anne
|