Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-22, 06:35
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Sv: Agios Nikolaos en presentasjon del 2.

Elounda / Plaka del 2.

Elounda var på 70 tallet en liten fattig fiskerby. Da byen ligger ved en lagune er det god havn for fiskerflåten.

På 70 tallet hendte det noe som radikalt skulle komme til å endre livet i den lille byen.
BBC laget en TV serie, ”Who pays the Ferryman” etter boken av samme navn skrevet av Michael Bird.
Handlingen i hele serien utspilles i Elounda. Serien har vært vist på svensk TV.

Resultatet ble at turismen i Elounda øket radikalt! Mange engelske pensjonister kjøpte land og bygget hus.

I dag er det minst 100 engelske som bor i Elounda! Dette skyldes for en stor del klimaet som er unikt idet byen er beskyttet mot vinden fra nord.

Byen er fremdeles idyllisk selv om den bærer preg av å ha vokst ukontrollert slik at den i høysesongen kan virke noe overturistifisert.
Fra denne havnen kan du ta båt til Spinalonga.

Plaka.
8 km fra Elounda finner du en av de helt store bortgjemte idyllene, del lille fiskerbyen Plaka. Veien til Plaka er et kapittel for seg selv, den er beskrevet i begynnelsen av denne tråden.

Her finner du noen av de hyggeligste tavernaene i området.

Dette er Giorgos taverna som er vårt favorittsted.
Her har du følelsen av å befinne deg om bord i en båt!

Fra Plaka har du den korteste og billigste fergeturen til spedalskøya Spinalonga.

Jeg liker ikke dette stedet. Jeg har vært der en gang for 15 år siden, det rekker!
Jeg finner det utrolig at så mange turister lar seg lokke dit! Stedet har et venetiansk fort, dem er det mange av på Kreta, ellers er det noen forfallene hus som virker direkte gufsene! Kreta er fult av historie fra minoisk kultur som går 5000 år tilbake i tiden, hvorfor da dra til Spinalonga?

Det gjør seg best fra denne avstanden!