Så bra att det blev skrivet lite om mezedes!

Det bästa med mezedes är att man nästan kan äta det på allt från det enklaste ställe till det mer luxiösa och det är oftast lika bra på båda ställena.
Husmanskosten skall man absolut slå ett stort slag för, skippa biffar och annat som man kan äta hemma i Svedala. Prova grytor, patsas och allt annat gott som tillagas i det grekiska köket. Jag lovar man blir inte besviken utan man frågar efter recepten och försöker tillaga detsamma när man kommer hem, ja åtminstone gör jag det.
Jag går ofta ut i köket och lovordar kocken då han/hon förgyllt våra smaklökar, för det mesta får man tips och råd och recept och kockar gillar visad uppskattning, tro mig.
Jag har exempelvis aldrig lärt mig så mycket om den grekiska husmanskosten som när vi klockan 4 på morgonen gick till saluhallen i Chania och var med om att laga dagens rätter som började serveras redan en timme senare. Klockan 6 på kvällen gick vi hem fullproppade med kunskaper.
Mamma Maria har också lärt oss mycket hemma i sitt kök och uppe i Kastellos. För att inte tala om alla växter, Xorta, som går att använda i matlagningen.
Så prova på de grekiska rätterna på menyn!
Kali orexi
lars
Kriti stin kardia mou