Visa ett inlägg
Gammal 2009-06-30, 15:51
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Mykonos hur länge stannar vi där tro?

Med uppenbar risk att draga på mig ilskna kommentarer vågar jag ändå drista mig att avråda från längre vistelse på Mykonos.

Vi hade oturen att nödgas vistas på ön i tvenne timmar på grund av färjebyte.

Min argumentation grundar sig på erfarenheterna från dessa två timmar.
Inledningsvis; Det finns två hamnar, dels den gamla, dels också den nya hamnen. Avståndet hamnarna emellan ligger på cirka 3 kilometer.

Vid ankomsten stegade vi in på närmaste taverna och beställde varsin öl. Nio Euro för tvenne små Mythos!!! Rövarpris alltså!!

När vi så skulle ta oss från gamla hamnen dit vi anlänt och till nya hamnen, för att gå ombord på Blue Star Itthaka, då visade det sig att någon buss det fanns ej för färden. Det fick då bli Taxi. Nej, någon taxi fanns ej att få, det var helt blockerat till beställningscentralen.

En yngre servitör lät på förfrågan meddela att så här är det alltid när de två Blue Star färjorna ska avgå nästan samtidigt.....
Lokalbefolkningen samt övana turister förhandsbokar de fåtaliga taxibilarna i mycket god tid, och blockerar därmed alla övriga från taxiskjuts.

Vi började modstulet vandra längs kustvägen och såg i fjärran de två stor- färjorna. Packningen kändes allt tyngre och svetten lackade. Vi konstaterade att med de 40 minuter vi disponerade till färjans avgång, då skulle vi aldrig klara distansen.
Men, Herrens under, en tomtaxi kom från färjan och när jag viftade med en 20-eurossedel då svängde föraren genast in på P-platsen.

Vi hann med färjan, men det var ju rena turen. Till saken hör att det fanns icke någon senare förbindelse med Syros den dagen.

"Ett par timmar förmenas vara till fyllest"

Arne

Senast redigerad av Arne den 2009-06-30 klockan 16:04.
Svara med citat