Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-25, 14:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Obokat till Folegandros?

Vi åkte obokat tilll Folegandros, och reste mycket uppvilade där ifrån fyra dagar senare.
Att finna boende var inte svårt, det fanns inga rumsuthyrare i hamnen, vi tog bussen från hamnen till Chora och fick napp på första stället, Artemis- men hon ville ha 65€ för studio med havsutsikt och städning varje dag. För dyrt för oss och hon sa när vi tackade nej mer eller mindre att det var fullt på ön, vilket inte stämde.
Nästa på tur var Meltemi, där bodde vi utan havsutsikt, med daglig städning för 45€
Kommunikationerna med Naxos som var vår nästa anhalt var få, två eller tre gånger per vecka gick det båtar.

Vi åt gott nästan överallt, favorittavernan blev O Kritikos, flera partier backgammon hos Jannis som har caféet med de vitorange parasollerna på första torget blev det också.
Folegandros är den ö av dem jag besökt som inte känns tillrättalagd för turister, siestan gör ön så gott som stängd mellan tre och sex, själv försökte jag hitta en öppen affär utan framgång.
Endast några caféer och ett fåtal tavernor håller öppet.
Det var lugnt på Folegandros, jag tror inte det var många svenskar på ön, men vi är ju tysta och försynta så vi kanske smög runt varandra

Vi hyrde moped och åkte runt och utforskade stränderna- det är vårt intresse - vi åker än så länge på nästan renodlade bad och solsemestrar.
Ständerna på Foleganddros är enligt vår smak inte mycket att hurra för, vi kommer definitivt att sikta på att ta oss till Folegandros igen.
En resa md endast favoritöar gror i bakhuvudet.
Flyg till Santo och sedan Amorgos- Folegandros- Ios och Antiparos- det blir en favoritresa- det känner jag redan nu.

Svårt att beskriva "vad som hänt på ön" när vi inte varit där tidigare, jag svarar gärna på frågor om jag kan, om det är något speciellt ni vill ha reda på
// Helén
Svara med citat