Ämne: Växelavgift?
Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-21, 00:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Växelavgift?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ni är ju flera som skriver om den här procentuella avgiften, så den existerar säkert. Men vilken kurs menar ni att den läggs till på
Bankerna har varje dag en köpkurs för sedlar, idag euro 10,0525 och en säljkurs som idag är 10,3755 (källa handelsbanken). Jag är tämligen säker på att om jag går till en "euro-bankomat" idag så kommer jag att betala 10,3755 och inget annat. Eller menar ni att det läggs på ytterligare 1,5% för att jag gör uttaget i en bankomat och inte på bankkontoret ?

Det här blev kanske lite rörigt. Finns det ingen bankanställd på forumet som kan reda ut sakernas tillstånd ??

Lars

Jagär visserligen inte bankanställd, men jag tror ändå att jag vet: det är på den s.k. swift-kursen som det läggs på 1.5%, dvs den kurs du t ex ser/hör när valutakursen redovisas på ekonomisidorna eller i nyheterna på tv. Den ligger (surprise surprise) alltid nånstans emellan bankernas/växlingskontorens köp- och säljkurs av sedlar. I ditt exempel ovan låg den säkert på runt 10.20. Och det är alltså på DEN kursen 1.5% (eller vad det nu kan vara för olika kort och banker) läggs på, INTE på bankernas säljkurs av sedlar. Nån måtta får det ...
/Thomas
Svara med citat