Citat:
Ursprungligen postat av laero
...men vilken är din "källa" till det här ?
|
På 80-talet jobbade jag för det Amerikanska dataföretag som levererade de flesta servrarna till SWIFT. I o m att man hade en hel del med bankerna att göra då så lärde man sig en del. Vi fick aktivt tipset om att kolla att växlingsstället utomlands verkligen använde SWIFT-kursen, så jag är helt 100 på att det var så då.
Och i fjol när jag kollade den kurs jag fick så tyckte jag att det stämde med SWIFT plus 1,5 %. Men jag kollade inte så noga...
Citat:
Ursprungligen postat av Charleston
Kanske hade jag rätt ändå? Är du helt säker, Peter, att det inte är den fixerade kursen som bankerna använder vid automatuttag (upp emot 5% i påslag verkar ju väldigt mycket)?
|
Nu börjar NI göra mig osäker för det låter märkligt. Förr VET jag att det var så. Men det kan ju ha ändrats! Det är ju möjligt att bankerna ändrade systemet i o m att EU började bråka om växlingavgifter och pålägg.
Citat:
Vad används den annars till egentligen? ...den som man t ex kan se på text-tv:s sid 230 (under "fixing") och som bara ändras en gång om dagen.
|
Fixkursen används bl a till att korrigera priset i internationella offerter. Om valutakursen ändrats för mycket mellan offert och avtal använder man fixkursen för att "rätta" kursen. Rätt komplicerad historia och olika företag använder den olika.
Citat:
Jag trodde tidigare jag hade hyfsad koll på detta, men du fick mej att vackla.
|
Jag trodde jag hade hyfsad koll på detta, men nu har du fått mig att vackla...
Nu har jag ringt två samtal till folk som borde veta. En sa SWIFT en sa Fixkurs... Så jag blev inte klokare på det. Jag hittade dock på nätet ett påstående att det var Fixkursen som gällde!!! Och är det så får jag be om ursäkt att jag lever i det förgångna och får försöka kämpa mig fram till nutid...
Citat:
Är du helt säker så litar jag på det du säjer (i detta fall ).
|
Du ser ju hur säker jag är... (Gäller enbart i detta fall

)
Citat:
Passar på med en närliggande fråga: är det kursen vid uttagstillfället eller den dag som det slutgiltigt dras från kontot (vanligtvis c.a 5 dgr senare) som gäller?
|
SWIFT kontrollerar att det finns pengar på ditt konto och genomför du uttaget reserveras normalt sett det beloppet direkt på ditt konto för att du inte ska kunna övertrassera det. Så du ska få kursen som gällde vid uttagstillfället. Annars kan ju banken göra en kursförlust.
Och det är det jag tycker låter konstigt om Fixkursen skulle gälla. Den officiella valutakursen ändras ju konstant över hela dagen. Och växlar jag i bank får jag den kurs som gäller i det ögonblicket. Men Forex tex sätter sin kurs bara en gång om dagen. Så då riskerar de ju att göra kursförluster. Men det kanske är därför de är dyrare just för att täcka sådana eventualiteter?
Det ska bli intressant och se vad som gäller!