Citat:
Ursprungligen postat av pappaulf
vi är en familj på 9 personer som den 22 september åker till Platanias.
vi åker med fritidsresor och ska bo på Jasmine village.
Eftersom det är vår första gång i Grekland, vill jag gärna ha lite tips om vad vi absolut inte bör missa./uffe
|
Så där ja pappaulf, nu har jag funnit en lugn stund där jag kan gräva fram lite om vad som möjligen kan vara av matnyttighet för er.
Men......nu blir allt som jag och min sambo upplevt egentligen bara vad
vi har uppskattat av Platanias. Ni är ju en familj på 9 personer och jag kan ju börja med att säga att vi är 2 personer på lite +40 som har 8 andra Greklandsresor bakom oss de senaste 6 åren.
Så jag vet ju ingenting om t.ex hur många barn ni har med och i vilka åldrar. Men eftersom ni ska bo på Jasmine Village så har eventuella barn mycket att hämta då Jasmine är en gigantisk anläggning med
allt barn kan önska. Nu var vi där en gång bara, F-resors välkomstmöte som inte gav oss någonting mer än att vi köpte två utflykter. De vuxna av er 9 i sällskapet kan nog ha stor nytta av att ni säkerligen kan få vara utan alla (?) barnen lite för på Jasmine kan de nog ta hand om era barn så ni kan få ha lite "vuxen-semester" då och då. Kanske besöka en trevlig bar eller dylikt. Men i och för sig vet jag ju inget om det finns det behovet......
Själva staden Platanias är ju som ni kanske redan vet, en av många orter som ligger på rad väster om Chania (80.000 inv.) och är man inte skarpsynt vet man inte i vilken av byarna man befinner sig om man tar sig sidledes lite för att kolla in bebyggelsen mm. Platanias lever av en huvudgata där det är rikligt med trafik och relativt smala trottoarer. Alla bussar, lokala som abonnerade susar förbi i maklig takt rätt så frekvent likväl som alla annan trafik så håll i barnen ordentligt. För den som gillar orter med lite liv i är Platanias godkänt men som sagt,
en gata där alla möjliga (och omöjliga) affärer och restauranger i alla varianter ligger tätt, tätt. En efter en går små gator ner vinkelrätt från huvudgatan ner till den långa stranden som ju startar utanför Chania, genom Agia Marina, Platanias, vidare västerut ett par mil till. Längs de mindre gatorna ner mot stranden ligger merparten av arrangörernas hotell som frekventeras av alla som blickar mer mot badsemester än annat. Personligen är vi riktiga badkrukor och dåliga simmare och vi föredrar pool utan vågor. Hela tiden under våra två veckor i mitten av juli blåste det en del nere på havet (men inte mycket uppe i byn) så i de vågorna hade vi inte grejat badandet.
Vi bodde istället på Varouxakis som ligger på kanten av gamla Platanias och det var ett perfekt val, lugnt och stillsamt sånär som på lite fordons-brum, en miljard cikador, skällande hundar mm. Men rätt så idylliskt men hett !! Men jag förmodar att ni väljer lite grann för badandets skull, bo på stor anläggning men jag kan ju ha fel förstås. Men Platanias har en hel del annat att bjuda på bara man har idéer och vågar prova på. Åka in till Chania tar inte mer än en knapp halvtimme men lokalbussarna blir lätt fulla och består till 99 % av turister emellanåt. Och inne i Chania är det ju promenad som gäller förstås, många gatukorsningar, större stråk av trafik in till stan och motsatt håll. I stan får man dessutom hålla i plånboken när man närmar sig hamnpromenaden och saluhallsområdet. Det finns häftigt mycket affärer och man kan fråga sig i hur många man verkligen behöver spendera sina pengar.
Självklart (tyckte vi) ska man bege sig söderut på något vis. Antingen genom utflykt kollektivt (inget fel på dem.....) eller i eget fordon. Det är en ganska långsam färd då det är bergigt och vägar därefter men det är bra standard på dem men krav på försiktighet då stora fordon
INTE väjer för mindre i så fall. En tur till Elafonissi, den fantastiska stranden utan djupt vatten är ett måste ! Vi var även på en dagstur där vi bl.a hamnade i Plakia men den lilla staden "gör" man på någon timme. Trevligt bad var det där men stenig botten, det blåser knappt något där nere. Hela naturen kring Plakia är annorlunda mot på nordsidan, den måste upplevas på egen hand så man kan jämföra.
Tillbaka i Platanias har ni egentligen allt ni kan tänka er. Minigolf finns det mycket riktigt och om jag minns rätt var det en hel del lekanläggingar lite väster om själva Platanias "centrum". Restauranger och tavernor finns det så många att det är en omöjlighet att hinna med alla på två veckor (den tid vi var där). För den matintresserade är standarden på maten mycket hög och man bör verkligen satsa på att prova så mycket av det grekiska köket som det bara går. Det finns massor av kokt, stekt, grillat, vegetariskt, pasta, kalla och varma smårätter......ja jag kan räkna upp mer men lämnar det till er själva att utforska. Favoriträtter t.ex är ju så personliga val.
Sist men inte minst är själva "levandet", avkopplingen och
bara vara utmärkt i en ort som Platanias. Det är dock
inte en ort för
enbart lugn och ro eftersom det finns liv och rörelse från morgon till kväll. Många är ju de sätten man väljer att koppla av på. Det är inte mycket som är avstängt och igenbommat under siestan t.ex, en indikation på att detta är ett område med en rätt hög ekonomisk utveckling på många sätt. Man ska kanske inte säga att tempot är högt men man ser efter några dagar stadens (och områdets) känsla och puls.
Nu åter igen så har vi en hel del öar och orter på fastlandet bakom oss så det är svårt att lämna "rena tips" till er då vi säkert upplever saker och ting på annat sätt än andra. Min beskrivning av Platanias får bli denna, staden och området liknar ingen av de platser vi tidigare besökt men mycket av själva Greklandskänslan skiljer sig inte. Då menar jag att man måste ha åtminstone två semestrar att jämföra med från Grekland - helt enkelt för att lära känna landet. Det kan man nog göra i Platanias med omnejd, det är jag övertygad om.
Fler undringar och funderingar ? Skriv och fråga, kanske kan jag svara ?
Hasse och sambo