Sv: Hur tar man sig till Ikaria ?
Jag har varit på Ikaria två ggr (hösten 08, försommar 09). Första gången flög vi till Athen från Stockholm och därefter inrikes till Ikaria. Funkade hur bra som helst. Har för mej att inrikesbiljetten kostade nåt i stil med 50 euro per person. Inrikesbolagen har ju också sina driver emellanåt, så man kan komma billigare undan också. Hem åkte vi båt från Evdilos till Piraeus. Funkade oxå OK. Kostade runt 40 euro, vill jag minnas (får givetvis åt andra hållet också). Andra gången flög jag från Athen till Samos och därefter båt (Samos Spirit) till Ikaria. Lite bökigare och Samos Spirit är ju inte världens snabbaste färja direkt... Och sen motsvarande resa tillbaks.
Jag skulle välja via Athen på nåt sätt. Speciellt om man kan komma över en skapligt billig biljett dit från Sverige.
Hur man än väljer, och om man kan tänka sej att köra bil på Ikaria, hyr en bil som ni kan ta direkt vid ankomsten. Om ni inte har tur att passa bussen från flygplatsen (alt Agios Kirikos) måste ni ta taxi upp till Armenistis, som kostade ungeför motsvarande två dygnshyror för bil i somras.
Det givna stället att bo är förstås Valeta Studios.
/Thomas
PS. Missa inte att ta (minst) några dagar på Fourni. DS.
|