Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-19, 23:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Bör man avstå Grekland ?

Det låter lite föraktfullt det där med "politiskt korrekt", Admirala. Tråkigt att du väljer den tonen.

Jag ser det som ett val av perspektiv. Man kan välja Greklands perspektiv och se "flyktingströmmarna" (ett ord som jag själv aldrig använder) som ett problem, ett slags naturkatastrof som väller fram emot landets gränser och som man måste försöka värja sig mot.

Eller man välja flyktingarnas perspektiv, se dem som individer som valt att lämna sin hemländer på grund av krig, svält, fattigdom, förtryck, förföljelse, trakasserier osv.

Väljer man det senare perspektivet får man en annan bild. Då ser man att "flyktingproblemet" för alltid är här. Det kommer alltid att finnas alldeles för många människor som måste fly från sina hemländer. Den rika världen kommer för alltid att bli tvungen att hantera det. Och lika lite som en svensk kommun kan räkna lägenheter och arbetstillfällen och säga "nej VI kan inte ta emot några fler flyktingar" - så kan en nation göra det.

Vi måste göra kopplingen mellan det vi vet pågår i stora delar av världen och det som händer i vår egen. Om galna diktatorer eller långskäggade extremister förtrycker sina folk - tro fasen att de kommer hit. Och vi kan inte beskärma oss över hur hemskt det är i ena änden och säga nej, HIT är ni inte välkomna - i den andra.

Och mot bakgrund av det allt det här skulle jag personligen, hur mycket jag än älskar Grekland, känna mig lite enögd om jag satt här och försvarade Grekland mot det som Human Rights Watch faktiskt slår larm om.
Svara med citat