Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-07, 12:07
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: hemma från kryss!

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Härligt att ni är nöjda med kryssningen, Litentuva.
Gav de ganska korta besöken mersmak, jag tänker kanske speciellt på Rom, som har fascinerat mig, fick ni lust att återvända, hur mycket hann ni se av Rom, fanns det tid att komma helt in till de centrala delarna med Peterskyrkan, Pantheon osv. eller har ni sparat detta till ett senare tillfälle?
(Man bör alltid spara något så man har anledning att återvända!)
Vi kommer absolut återvända till Rom och göra staden på riktigt, den verkar var helt fantastisk om än intensiv och hektiskt.
Men på den här resan blev Rom aningen virrigt och lite rörigt för oss, vi hann med Kolosseum, palaccio venezio (el hur det nu stavas) Ekbergs fontän och Vatikanstaten. Problemet med Rom är att båten lägger till vid hamnstaden Civitia Vecci vilken ligger ca 45 minuter med tåg från Rom och bara det gjorde att man kände sig lite stressig rent tidsmässigt. Från det att vi kom av båten tills vi klev av i Rom hade det gått 2 timmar med tanke på att vi fick köa rätt länge för att få tågbiljetter. Vi var inte den enda båten på plats så att säga. Båten erbjuder såklart fina sightseeingturer men dessa kostar bokstavligen skjortan. Vi kände dessutom att det inte var aktuellt att släpa runt barnen i 6 timmar med buss och otaliga stopp.
Rom tror jag man ska upptäcka på en mysig cityweekend för att göra den staden rättvisa. Bättre då med de hamnar där man kommer direkt till platsen och som är lite mindre såsom Mykonos. Där kände vi att vi i alla fall fick uppleva staden under våra timmar i land. I Turkiet var det också lättare att komma iland och på egen hand ta sig till den antika staden Efisos. Den upplevelsen var värd priset vill jag lova! Det tog 20 min dit med taxi, vilken också väntade på oss under vårt besök. Pris 50€ för oss fyra.
Nu missade vi Nice, Pisa, Santorini och Neapel eftersom det drog runt stormar i Medelhavet men på sätt och vis gav det oss tillfälle att bara vila och njuta av alla upplevelser ombord vilket ju var själva poängen med vår resa. tt få gå iland på nya platser såg vi som smakprov på resor som komma skall, dvs vart vi kan tänka oss att återvända till. För oss i Sverige är det ju ganska lätt att nå dessa platser till skillnad tex från de två damer vi kom att språka med, som åkt 28 timmar från Australien för att göra Europa ( om man nu kan kalla detta att göra europa)och som nu missat 50% av resan. Dock gick det ingen större nöd på dom eftersom de raskt bokade in sig på nästa tur och således ej behöver lämna båten. Nu är de på väg mot Malta och Egypten. Med pengar blir livet enkelt verkar det som...

Vi har ju turen att kunna hoppa om,bor på båten närhelst min gode vän är ombord och det finns hytter lediga och det är inta alls omöjligt att vi gör om detta äventyr när vår och sommar närmar sig Medelhavet!
Svara med citat