Ämne: Vart bor ni?
Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-02, 09:46
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Vart bor ni?

Man kan dra allt till sin spets. I min frus hemby i norra roslagen brukar gubbarna diskutera hur många generationers anor som krävs för att bli kallad äkta rospigg. kommer inte ihåg om det var 5 eller 7 generationer men det blev i alla fall 3 st som blev kvar som "äkta". Min fru är en av dem trots att hon bott 2/3 av sitt liv i Stockholm.
Jag är född på Wollmar Yxkullsgatan på söder i Stockholm. Min pappa, farmor, farmorsfar, farmors farmor och farmors farmors far har alla varit söderbor men det gör ju inte mig till söderkis. Jag har aldrig bott på söder.
Men det var inte dit jag ville komma. Utan att livet består av en massa val.
När jag skall köpa vatten på flaska kan jag idag välja om det skall vara tappat i de franska alperna, i Anderna, på Nya Zeeland eller i Ramlösa och Loka. Det är också fullt möjligt att välja hur hönsen har levt som levererat mina frukost ägg. o.s.v.
Att stå i Naxos hamn och försöka avkräva en roomsare något familjeträd vore väl ganska underbart egentligen, jag tror till och med dem skulle tystna.
Man skall väl inte krångla till allt. Kan jag välja så gör jag det eller som det blev på Schinoussa, där kom en gubbe ner till hamnen så då fanns inte mycket till val. Å andra sidan blev det rätt den gången.
Går det så går det, annars så går det inte.
Gunnar
Svara med citat