Sv: Bröllopsresa till Rhodos / Boende?
Hej, jag och min man gifte oss på Rhodos -95, då fanns ingen präst med vigselrätt på Rhodos, jag vet inte hur det är nu. Vi gifte oss borgeligt hemma med bara två vittnen och fick sen kyrklig välsignelse i St Maria kyrka i Rhodos Stad av den svenska prästen på Rhodos. Välsignelsen var precis som en vanlig vigsel. Kyrkan är väldigt fin, inte så stor och har en mycket vacker stenbelagd gård. När vi gifte oss fanns det även en kantor på ön som spelade i kyrkan, det blev en glad överraskning för oss att prästen hade frågat honom och att han ville ställa upp, vi hade annars avtalat med prästen att ta med inspelad musik.
Blomsteraffär blev jag rekommderad en av resebyrån, vi gick dit några dagar innan och beställde, precis som man gör här hemma med en pärm med foton i. Middagen hade vi på Restaurang Kon Tiki en flytande restaurang i Mandrakihamnen, den finns fortfarande fast i en ny lyxigare variant, jag har inte varit där sedan de bytte ut den. Vi har varit på Rhodos flera gånger och vi bor alltid i Ialyssos på västkusten. Där är perfekt att gå ut och äta, lugnt och skönt men ändå nära till Rhodos Stad. Vi har bott på några olika hotell där men de senaste åren har vi bott på Sea Melody, ett helt ok trevligt, fräscht hotell med fint poolområde, nära till stranden och restauranger och mycket trevlig personal. Men har kanske inte det där lilla extra som du efterfrågade. Vi äter alltid middag på Platon, jättegod riktig grekisk mat och fantastisk personal. När vi gifte oss hade vi den närmsta familjen med oss vi var totalt 12 personer, i år firar vi 15 år och alla+alla respektive och barn som tillkommit genom åren (så nu är det dubbelt upp ungefär) skall åka till Rhodos och fira vår bröllopsdag i oktober. Faktiskt är det så att sedan dess är det alltid någon i vår familj som åker till Rhodos den veckan varje år, de är det äldre gänget i familjen som börjat med det och så följer vi andra med i lite olika konstelationer år från år. Kul!
Lycka till!
|