Sv: Nygrekiska!
Ja det tror jag säkert du gör. Det är inte övermäktigt och dessutom kan man ju göra det vilken tid på dygnet man önskar. De har bra pdf:er där de har går igenom styckena mening för mening och skrivit upp glosor. Man klickar på meningen och får höra uttalet. Och det är grammatik med. Vi fick även hela de inlästa texterna på mp3-fil så man kan ladda in i sin telefon eller mp3-spelare och lyssna på när man åker till jobbet. Jag brukade skriva ut pdf-en och lyssna och läsa på tåget. Kör man bil kanske man inte kan läsa men lyssna i alla fall.
När man gått de två terminerna har man 15p. Man kan fortsätta med resten av Nygrekisa I om man vill men då får man pallra sig dit. De brukar ha lektion då ca 16-19 eller 17-20. Men jag tycker att man får en väldigt bra grund med de två kurserna som ges på distans.
Boktips:
Utöver Ta Nea Ellinika gia xenous behövs kanske en ordbok. Jag har Norstedts och det är väl den bästa (enda?) svensk-nygrek-svensk som finns. Men den lämnar övrigt att önska. Ska man fortsätta sen får man nog investera i en engelsk-nygrek-engelsk. En grammatikbok kan vara bra också. Jag har Greek - a comprehensive grammar of the modern language från Routledge (3 st författare). Men den är väldigt ingående.
Däremot en bok jag köpte i Aten som jag kan rekommendera är ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ av ΑΝΝΑ ΙΟΡΔΑΝΙΔΟΥ. Det är 4500 verb listade i alfabetisk lista och tilldelade ett nummer på det böjningsmönster det har. Bara att slå upp och sedan plocka ut den böjning man behöver. Den är helt på grekiska men det är ju mest böjningsmönster och ingen text man behöver läsa så bara man lär sig vad presens, imperfekt, futurum m fl (ca 19 st) termer är på grekiska så är den skitbra.
Dessa behövs knappast i början men om man vill fortsätta sedan och har fått grunden så att man kan använda sig av det som står i dem.
En smart språkutbytessajt är lingofriends punkt com där kan man fylla i vad man vill lära sig och vad man kan lära ut och hur bra man är på dessa språk och sedan söka på matchande personer. Har man tur hittar man en brevvän att öva med. Den är gratis. Det är inte t ex languageexchange dot com
Lycka till
|