Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-13, 23:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Jag tänker nu på Greklands dåliga ekonomi. Kommer den att märkas för oss turister i detta underbara land.
Jag tror inte att Greklands ekonomiska problem kommer att påverka oss så mycket som jag trodde från början. Ett land med dessa problem har två vägar att gå. Antingen ökar man intäkterna, via ökad moms, andra skatter osv, vilket hade påverkat oss som besökare. Eller så sänker man kostnaderna. Grekland verkar nu ha valt det senare alternativet. Genom att låsa, eller t o m sänka offentliganställdas löner, ta bort förmåner, höja pensionsåldern mm...

Så det lär nog inte påverka oss i någon större omfattning. Ännu...

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men det känns inte okomplicerat att hjälpa ett land som ljuger sig förbi EU:s krav. Jag har läst att Grekland for med osanning vid övergången till euron, om de verkliga siffrorna blivit kända hade de inte fått gå över.

Och på samma sätt har de ju presenterat osanna siffror vad gäller budgetunderskottet.
Detta stämmer tyvärr alltför väl! Grekland ljög om sin ekonomi för att få Euro. Och för att få alla de fördelar det medförde. Och förra regeringen ljög om budgetunderskottet inför EU för något eller några år sedan. De påstod att underskottet var 6 % när det i verkligheten var 12 %... Och Papandreou som vann valet på vissa löften fann helt plötsligt att det var omöjligt att genomföra det han gått till val på och lovat väljarna... Jag avundas INTE hans situation nu...!

Problemet här är också att Grekens minne går ungefär från "nyss" till "om en stund..." Problem som egentligen uppstod för flera år sedan lastas de som sitter vid makten idag! Även om de inte hade med saken att göra!

Man protesterar redan nu. Men vad protesterar man mot egentligen? De nödåtgärder som regeringen måste vidta idag? Eller mot den förra regeringen som orsakade det hela...? Eller är det bara: JAG vill inte få det sämre...?

De offentliganställda har i princip fördubblat sina löner sedan Euron infördes i Grekland! Och det är klart att de inte vill gå med på att försämra sina villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Ett tips på en grekisk källa och en grekisk syn på sakerna: www.ekathimerini.com.
En alldeles utmärkt tidning som jag läser i princip varje dag. Ger mycket information...

Citat:
Hur många länder i EU har inte haft ekonomiska bekymmer? Jag tänker då även på Sverige tidigt 90-tal.
Vår ekonomiska historia har inget med Greklands problem idag att göra. EES fanns då men inte EU eller Euro. Så frågan är tämligen irrelevant.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Håller med dig, Grekland har först ljugit och sedan konsekvent misskött sin ekonomi plus att ledningen inte velat/kunnat komma till rätta med svart ekonomi och kanske även korruption. Att sedan i solidaritetens namn tro att andra ska pumpa in pengar för att lösa problemen känns något magstarkt.
Bra sagt. Grekland har misskött sin ekonomi sedan de införde Euro. Och frågan är om de var några höjdare innan...? Men när de, på falska grunder(!), fick Euro, så verkar de levt i den felaktiga tron att EU fixar det sedan... Men nu ringer väckarklockan... Högt! Politiker i Grekland ligger sist på min lista av jobb jag skulle vilja ha just nu....

Men hade de kunnat få kontroll på lite av den svarta ekonomin och korruptionen hade det nog hjälp en bit på vägen för att få balans i ekonomin...

Citat:
MEN Grekland kommer att på ett eller annat sätt få hjälp av EU, kanske inte så mycket pga omtanke om Grekland, utan därför att euron måste skyddas.
Grekland får nu ev minimal hjälp av EU. EU ställer kravet att Grekland ska lösa detta själva. Men Euron MÅSTE skyddas. Till varje pris. Det är för mycket prestige investerat i Euro för att låta Grekland, Portugal och Irland sabotera Euron...

I värsta fall, fast jag tror det är mindre än en 1%-are, kommer Grekland att tvingas ut ur valutasammarbetet. Dvs bli tvingade att återinföra Drachman! (Gamla kära Draken...)

Men OM det skulle hända tvingas de att devalvera kraftigt direkt. Vilket är bra för oss besökare eftersom det då skulle bli lika billigt där igen som det var förr... MEN det är inte troligt att det sker... Jag har svårt att se att EU skulle tvinga fram en sådan drastisk åtgärd.

Men igår kostade en Euro 9,88! Första gången på länge den var under 10 SEK! Men en av anledningarna att den dök så var just Greklands ekonomi...
Svara med citat