Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-14, 17:41
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Jag har lika funderingar som du... Mina tankar går till Kostas på Lenio, han som innehar favvo-supermarketen som alltid avrundar neråt och som alltid är på gott humör och alla andra I Grekland... Jag skall göra vad jag kan... Lägga lite mer i dricks, fortsätta handla i de mindre supermarkets och helt enkelt fortsätta åka ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Bara EN gång har vi fått kvitto och det var i Appolonia på Naxos men bara på HALVA summan

Råkar JAG illa ut som turist om det blir kontroll och jag inte har kvitto?
Djupa vatten det här kanske men är det inte delvis denna inställning som både vi och lokalbefolkningen lurar oss på? Egentligen är det ju mindre vanligt att man inte får kvitto och att betalningen inte slås in i kassaapparaten på stora supermarketar t.ex än på lokala kvartersbutiken, i alla fall är det min erfarenhet.

Visst kan jag också känna att jag vill ge extra dricks på en trevlig restaurant eller lägga någon euro extra på boendet på ett mysigt guesthouse men det hjälper ju egentligen inte problemet i det stora hela. Att våra "favoriter" får lite extra inkomster gör inte att mer av Greklands ekonomi blir vit och att de därmed kan få större möjligheter att komma på fötter.

Att Alexander-med-det-mysiga-boendet tjänar 100 Euro extra på min vecka där men inte ger mig kvitto och inte redovisar dem gör möjligen att hans familj kan äta bättre mat några dagar men det ger inte mer pengar till Greklands offentliga ekonomi för att driva daghem, skolor, sjukvård, äldrevård eller för att rusta upp t.ex infrastruktur för att vara brysk. Så som svar till Lissi: självklart drabbas inte du som köpare om du inte har kvitto på boendet eller restaurantbesöket men om vi verkligen vill hjälpa grekerna borde vi begära kvitton på det vi spenderar där nere. Hellre det än att lägga mer i dricks.

Känns som detta kommer mynna ut i en klassisk politisk kontrahentdiskussion men det kan väl också vara trevligt kanske.
Svara med citat