Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?
Jag förstod vad du menade och mitt inlägg var egentligen inte riktat specifikt till dina (även om jag citerade från ett av dom). Det var mest att jag ville få fram att man inte kan koppla isär (national)ekonomi och politik från varandra och se det förra som nån slags objektiv sanning.
Vad gäller economics/political economy så är du antagligen mordernare än du vet om, för vad jag har förstått, så är det väl tvärtom om så att det blir mer och mer ovanligt att man använder uttrycket "political economy" (man kan ju misstänka att det är för att det säjer för mycket vad det egentligen handlar om). Själv är jag alltså ingen nationalekonom av facket, utan bara en simpel, om än klart nationalekonomiintresserad, statistiker (räknenisse som räknenisse...), så jag har inte hundraprocentig koll på vad som står/har stått i läroböckerna över tiden.
Sen är det förstås en annan sak att det engelska ordet "political" kanske har en liten annan betydelse än vårt svenska snarlika ord. "Political" i uttryck tillsammans med t.ex. economy/science betyder väl oftast nåt i stil med det svenska "stats- (eller just "national-)?
Har vi kommit tillräckligt långt ifrån ämnet nu?
/Thomas
|