Sv: Hur orolig ska man vara eller inte vara?
Det finns säkert folk i Grekland som tjänar 700 euro och det är inte mycket men det finns även personer som tjänar mer än så. Varför pratar man inte om dem som började jobba på OTE (Televerket) när de var 18 år gamla och gick i pension efter 15 års anställning vilket betyder att de gick i pension när de var 33 år gamla?! Med full pension vill jag tillägga och bra pension. Jag läser de Grekiska nyheterna och ser att Grekerna är så upprörda över att de förväntas jobba mer än 20-25 år och kan tidigast gå i pension när de är 65 år gamla?! Är inte det vad hela Europa gör? Kvinnor med minderåriga barn som jobbade inom offentliga sektorn gick i pension när de var 50 år?! Jag är Grekiska och älskar mitt land men det är dags att folk skärper sig. Det går inte att fixa in 5 000 000 Greker inom den offentliga sektorn, jobba max 20 år innan man går i pension och sen undra varför det går åt skogen. Jag har jättemånga vänner i Grekland som klagar och klagar hela tiden men ändå har de minst 2 bilar i hushållet, egen lägenhet i Thessaloniki samt hus vid havet i Halkidiki. Pratar man om att det ska betala skatt så tar det hus i helvete och då är det helt plötsligt jättesynd om dem. Varför betalar jag 32% skatt i Sverige utan att klaga?
Grekland är ett land där alla Greker är rika men staten inte har ett öre. Det är väl inte så konstigt att det blir problem?
|