Sv: Första Greklandsminne?
Jag var 6 år och med min pappa på båtluff. I Aten köpte jag en docka som hette Silvia, för det var min födelsedag. Vi var på Kreta, som jag vagt kommer ihåg när vi vandrade genom Samaria-ravinen, och där jag ramlade och slog mig på en taverna.. Men starkast är minnet från den strand dit jag och pappa tagit oss, med buss och fötter, där vi var helt ensamma och där jag låg och läste medan pappa dök ut med harpun och fångade en bläckfisk. Vi bodde hemma hos en kvinna som tillagade bläckfisken till middag, men den föll mig inte i smaken, så jag fick istället vanilj som jag doppade i vatten där det stelnade. Den smaken sitter etsad i mitt minne och jag köper alltid sådan vanilj nu för tiden... Denna ö som så starkt finns bilder från visade sig vara Skopelos, berättade pappa för ett par år sedan. Jag trodde att det var Kreta vi var på hela tiden! Så inte så konstigt kanske att jag verkligen kände starkt för Skopelos när vi var där 2008.
Nästa Greklands-visit var en tågluff! Aten, Mykonos och Tinos 1990. Då var jag 17 och nu startade det på allvar. Har nu frälst min make och mina barn, som redan besökt över 15 öar och som förhoppningsvis bär med sig fina minnen hela livet!
Bea (nu 36 år).
|