Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
...flera här i trakten försöker hjälpa till genom stödutfodring och att skotta upp lite barmarksfläckar. Idag blev det lördagsgodis till våra rådjur och harar - morötter, äpplen, potatis och spannmålskross.
|
All heder till er Zanet. Man måste hjälpa till. Djuren här nere är inte vana vid så här tuffa vintrar.
När jag åkte bussen in till Malmö igår såg jag flera rådjur som stod på fälten bredvid motorvägen och förtvivlat försökte skrapa undan snön så de kunde hitta något att äta... Och det ligger mycket snö utanför Malmö. Det skär i hjärtat...
Jag har aldrig förr sett så mycket buskar vara avskalade på bark nertill som i år. T o m här inne på området bland husen. Det tyder på att djuren har det riktigt tufft i år. De äter sällan bark om de har annat att äta. Bark är normalt sett djurens nödproviant. Den innehåller väldigt lite näringsämnen men ger ändå en viss mättnad.
Jag tycker inte om det men det är naturens sätt att rensa. I år är det bara de starkaste och smartaste individerna som överlever. De svaga fryser eller svälter ihjäl...
Usch... Jag vill inte tänka på det...