Vilket får mig att tänka på något som för ett tiotal år sedan drabbade en mig mycket närstående Kvinna.
Vi befinner oss då, 1991, på den sydöstra sidan av Kreta, när Kvinnan i fråga får problem i ena örat. Läkare uppsökes, han tar en hastig titt i örat med därför avsett instrument och konstaterar "tourist-ear", dvs "gnällig turist som fått vatten i örat, eventuellt örsprång" eller något liknande. Således "- Klart, nästa patient!"
Året därefter planeras för att ta dykcertifikat i Västindien. Kvalificerad dykläkare i Sverige uppsökes innan avresa, med grundlig undersökning såsom lungröntgen och liknande som följd. Totalt friskintyg utfärdas för Kvinnan (Ja, nu gällde det endast den fysiska konditionen), men noteras lite väl mycket vax i nämnda öra.
Väl på plats i Karibien drabbas Kvinnan av stor irritation i örat under dykövningar, varvid lokal läkare konsulteras. Och, ta mig tusan, så lyckas endast denne doktor av de trenne medicinarna konstatera att Kvinnan i sitt ena öra har en fossil av en mygga, modell större. Efter denna långa tidsperiod nu totalt inkapslad i något kritliknande material. Fossilen avlägsnades raskt med varsam hand av läkaren, som konstaterade att den måste befunnit sig i örat under minst ett år.
Så kan det gå.