Ja, det är Iraklia. En liten och stillsam ö som sagt tillhör småcykladerna och som är en utav öarna man passerar på väg till Amorgos. Sist jag frågade om hur många invånarna var (2008) så var det 127 stycken. Någon gång 1999 eller 2000 var jag och min man med på ett dopfest där. Vi blev inbjudna när det visade sig att vår båt p.g.a maskinfel inte kom och vi blev tvungna att stanna kvar ytterligare ett dygn. Det var en på många sätt spännande upplevelse. Nästan alla på ön var inbjudna och det serverades massor av mat och dryck. Alla propsade på att vi skulle smaka av allting och det gjorde vi ju gärna men gästerna själva åt inte så mycket upptäckte vi efter ett tag. Det var så mycket mat som bars ut igen och vi kände oss lite dumma och förstod inte riktigt varför man ville att vi skulle äta medan dom själva satt nöjda. Vi hade hamnat jämte några äldre personer och ingen av dom talade engelska så vi kunde inte heller fråga varför. Några år senare frågade vi vår vän Yiannis som vi bor hos när vi besöker ön och han förklarade att det är en gammal sedvänja att den som bjuder skall bjuda stort medan den som gästar inte genom att vara för "glupsk" visar att man minsann har egen mat hemma. Har aldrig stött på detta någon annanstans varken förr eller senare.
En fin liten ö är det och väl värd att besöka
//maji