Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-20, 19:25
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Sv: Priser under/efter krisen

For oss som lever på norske pensjoner eller svenske lønninger bør ikke dette være noe problem! Det er langt verre for den vanlige greker!
Skal man vurdere om en vare er dyr eller billig bør man vurdere inntekten i forhold til utgiften.
Jeg befinner meg i Kalamata for øyeblikket, og her har f.eks. bensinen steget med 40 cent/liter siden jeg var her forrige gang (31. januar i år)!!!
I NOK koster nå en såpass viktig vare for samfunnet en krone mindre for literen enn den gjør i Norge, - og tenk litt på hva gjennomsnittslønnen i Hellas er!!!
Det hadde blitt ramaskrik i Norge om det samme hadde skjedd der!!! Sammen med et momspåslag på 2% på dagligvarer gir bare dette betydelig økte leveomkostninger for den vanlige greker.

Om ølen, ouzoen eller kjøttet koster oss litt mer, greier vi - som ikke er avhengig av de greske lønningene - å leve med; spesielt om vi bare er i Hellas på ferie en uke eller to. Det er verre for de som lever her!!!

Men dessverre; det er nok ingen vei utenom disse harde tidene!
Hellas MÅ ut av det økonomiske uføret og staten må ha inntekter, - og de greske systemene må effektiviseres.
Det værste som kan skje nå er at solidariteten innen Euro-området revner, - og at vi som elsker Hellas; enten som turister eller som "klimaflyktninger" viser dem ryggen, og nører opp under det som allerede er blitt en tragedie for greske innbyggere.

Ved å fortsette vår aktivitet og ferievaner i Hellas vil vi best kunne bidra til at den greske økonomien fungerer, og også hjelpe til med å holde hjulene igang i den største industrien i landet: Turismen.
Svara med citat