Intressanta inlägg... Men inte speciellt väl underbyggda... Tycker jag. Bensinpriset sätts utifrån världsmarknadspriset plus lokala tillägg och skatt. Och det skiljer sällan mer än +/- 10 % inom länder som inte har egen tillverkning av bensin. Där kan det ev vara billigare.
Men visst ser det dyrare ut om man tjänar 10-tusen i månaden än om man tjänar 20-tusen. Och ändå så köper Grekerna bensin.... Och har både två eller tre bilar som någon sade...
Lokala varors prissättning sker sedan urminnes tider genom tillgång och efterfrågan. Det är nog den äldsta sanningen inom ekonomi som finns! Men visst har maten i Grekland blivit dyrare. Men jag har ändå inte sett någon större förändring i Grekernas köpvanor ännu så länge! De köper den mat de vill ha.
Och hur kommer det sig att en helt vanlig enkel Pizza i Grekland kostar 10 - 12 € när jag får TVÅ för samma pris här hemma???
Så på något sätt kommer pengarna tydligen fram ändå. Och vi ska i det här sammanhanget inte glömma att Greker är en samling gnällspikar... Med en stor "svart" ekonomi...
Undrar om det är därför de har råd med 2 - 3 bilar och fortfarande, trots prisökningar, kan köpa den mat (eller bil!) de vill ha?
De flesta här har väl sett att det varit Taxistrejk i Grekland nyligen? De skulle nämligen tvingas att ge kvitto! (Hemska tanke...

) Och dessutom betala skatt efter inkomst. ( Ännu värre!

)
Idag betalar alla Taxiförare drygt 1.200 € i skatt per år! De har "flat rate-skatt"! Oavsett hur mycket de tjänar!!!! Tror faan att de skriker och strejkar!!! Hade jag också gjort...

Betala tusen spänn i månaden i skatt och sedan är allt bara vinst! Snacka om Guldläge. Och hur lätt är det att hitta en ledig Taxi i tex Athen? De bör tämligen lätt köra in en tusing om DAGEN!!!
Jag hade ingen aning om detta förrän jag läste om det i Ekathimerini nu i veckan. Och jag förutsätter att den tidningen är seriös och kommer med korrekta uppgifter. Men betala tusen spänn i skatt varje månad och man sedan kan dra in hur mycket som helst utan att behöva betala en Cent till i skatt...?

Phuuuuuu.... Finns det en Taxikille i Athen som INTE är miljonär???
Men det fick mig även att fundera över hur många andra okända och märkliga (skatte)saker det finns där...? Sedan finns det ju en inbyggd motvilja mot att betala skatt hos alla Greker....
Inte undra på att de sitter på Pottkanten nu...