Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-30, 10:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Pensionsålder Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du är skyldig att visa kvitto om en kontrollant frågar dig. Vad bötesbeloppet blir vid uteblivet kvitto vet jag inte men det kan jag ta reda på. Återkommer sen jag fått fram uppgifterna.

Eva
Du kanske har rätt, grekisk lag kanske föreskriver detta om man fingranskar den, jag har ingen kunskap om det. Har dock lite svårt att tro att andemeningen är att man ska jaga turister.

I verkligheten tycker jag att det blir absurt. Ska jag som turist släpa med mig en bokföringspärm och spara kvitton på alla inköp?
Hur länge ska de sparas? Hur ska jag kontrollera om det är ett riktigt/lagligt kvitto?

Hur gör jag här hemma ?
Jo jag ser till att jag får ett kvitto när jag behöver ett, inte annars. Ex.vis kan det vara för garantier, för eventuella framtida byten/reklamationer eller för att jag behöver det i framtiden för deklarationen eller mot myndigheter.
Däremot händer det väl att man köper en fika och faktiskt inte får nått kvitto eller köper en tidning på macken och ber expediten slänga kvittot. Eller när jag hyrde in mig i södra Skåne, i bekantas bekantas friggebod för 1000:-/natt, ärligt talat var det ingen part som ens tänkte tanken på ett kvitto där.

Jag tänker inte agera annorlunda i Grekland. Att det blir redovisat och skattat på rätt sätt måste vara Grekernas sak, inte min som besökande turist !

Lars

Senast redigerad av laero den 2010-03-30 klockan 10:28.
Svara med citat