Sv: Kravbrev från Grekland
Min man blev sjuk i Chania och vi besökte privatläkare första dagen. Vi betalade kontant och de lovade att skriva ut ett läkarintyg om min man skulle bli sängliggande en längre tid. Om min man inte var frisk dagen därpå skulle vi absolut komma tillbaka till läkaren. Vi tyckte dock det var onödigt med ett läkarbesök redan dagen därpå eftersom tillståndet var oförändrat, sängläge med feber och hosta. Tre dagar efter första besöket återvände vi till läkaren då min man fortfarande hade hög feber och hosta. Tyvärr blev det inget läkarintyg eftersom vi inte hade gjort det återbesök till läkaren dagen efter som läkaren hade ordinerat. En hel semestervecka gick till spillo, men som tur var hade vi ännu en vecka, alla har tyvärr inte det.
Vi försökte förklara att i Sverge springer vi inte till läkaren varje dag vid oförändrat tillstånd utan avvaktar ett par dagar. Så inte i Grekland.
När vi kom till Sverige skickade vi in samtliga papper, kvitto på läkarbesöken, kvitton på mediciner till både försäkringskassa och försäkringsbolag. Vi fick ingen ersättning från vårt försäkringsbolag, men väl från försäkringskassan, även om det tog 5 månader, där papper skickades mellan grekiska f-kassan och vår f-kassa ; )
|