Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-28, 22:03
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Flytt,hundar mm ??

Hej!
Jag har rest med hund i Grekland och det fungerade bra. Hunden som jag reste med då var en Boxertik. Vi reste runt på bland annat Amorgos, Sifnos och Paros. Värmen vande hon sig vid ganska snabbt men förstås inga långpromenade mitt på dagen.
Vi hade inga större problem med straydogsen..ofta är de väldigt ranglåga och viker undan direkt.
Det man skall tänka på är att inte köpa grisöron och råa ben till hunden, dessa kan innehålla smitta. Jag hade med mig torrfodersäck men det finns ju de vanligaste märkena att köpa på veterinärklinikerna(Hills, Royal Canin).
Man bör inte låta hanhundar slicka på kissfläckar eftersom tikarna kan ha en sjukdom som jag tror heter Babiosous(kolla jordbruksverkets hemsida).
Detta kan även smitta vid direktkontakt hund till hund.
Straydogsen kan ha många sjukdomar ex skabb, kvalster, loppor och löss samt vissa maskar som smittar via direktkontakt, så hur söta de än kan vara så lät jag inte min hund hälsa på någon.
Viktigt att tänka på är att skydda dina hundar mot Hjärtmask!! Du kan använda ex ett spot on som heter Advocate.
Glöm inte heller att skydda mot fjärilsmyggorna!! Scalibor-halsbandet fungerar mot dem. Det finns även en spot on som fungerar, den heter Bayvantic. Finns inte i Sverige men i Norge och Danmark. Den skyddar mot både stickmyggor, fästingar och loppor och löss.

Mycket att tänka på men överlag gick det jättebra att ha med hunden!

//Stina
Svara med citat