Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-01, 11:49
Izabella Izabella är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009
Standard Sv: Varför skrivs det så lite om Thessaloniki & Halkidiki?

Kommer att vara i Halkidiki i 5v i början av sommaren... så sedan vet jag förhoppningsvis mer om saker o ting.
Varför jag fastnade för norra delen var just att det var så lätt och billigt att ta sig dit samt att Thessaloniki är en stad i min smak! Och grönt och fint!
Flyg dit med www.airtours.se (direkt med SAS även charter) och www.malev.com
är både billigt och lätt. Väl i Thessaloniki åker bussarna från Ktel Chalkidikis bussstation ut på halvöarna. www.ktel-thes.gr även på engelska.
(Till Pefkohori tar det ca 2timmar) För min del kommer det att bli cassandra-halvön som gäller.

Pefkohori är lugnt, men ändå inte ensligt och ensamt. Bara en 30min promenad till Hanioti där det är mer turistlivat på kvällarna när man vill ha det. (Inga nudister vad jag vet!)
Själv bor jag i gamla delen av byn nära torget. 5 min till stranden och den härligt LÅNGA strandpromenaden med fik,tavernor och butiker! En riktig höjdare på kvällen efter/före middag!
Tycker om att det är kulligt- utsikten kan vara fantastisk när du kommer en bit "upp". Vi har svårt att slita oss från terassen om kvällarna, sitter uppe halva nätterna...
Omgiven av greker, (måste lära mig grekiska! Kämpar!) men har lyckats få en familj som grannar som är svensk-greker och är där 5 mån om året! Perfekt!
Stränderna är fantastiska och finns för alla smaker!
Svara med citat