Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-22, 20:41
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Köra till Knossos själv eller köpa utflykt?

Kör till Knossos själva, absolut. Varför betala researrangören så dyra pengar? Guidningen fixar ni själva. Läs om Knossos innan ni reser dit, det finns många intressanta lättlästa böcker, t.ex. Marie-Louise Winbladhs bok om Kreta, myter och mat i minoernas värld. Köp sedan en karta över området på plats och ni kan berätta olika spännande myter för barnen. Tyvärr är det generellt förekommande bland både guider och museer, att presentera Knossos som kung Minos palats. Det finns inga belägg för detta och man bör fundera på andra tolkningar, som om det kan ha varit en drottning/gudinna som styrde palatsen på den minoiska tiden. Som klassisk arkeolog kan jag naturligtvis rekommendera annan litteratur. Maila gärna om det är något annat ni undrar över.
Heraklion är hektiskt och myllrande stad : ) men väl värd ett besök, vad barnen tycker om detta myller kan jag inte uttala mig om. Det är inga problem att köra i Heraklion, undvik dock rusningstid. Ett mer naturskönt palats är annars Phaistos och minst lika intressant som Knossos. Därifrån är det sedan inte långt till underbara Matala
Svara med citat