Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-16, 09:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Åker du aldrig nån annan stans då?

För mig är det bara brist på rikedom och semesterdagar som begränsar resandet men naturligtvis reser jag ändå till andra länder än Grekland. Det finns många fantastiska människor och platser på vår jord så för mig skulle det kännas djupt tragiskt att inte ha sett mer av världen än Sverige och Grekland. Förstår att många åker till Grekland som andra åker till sommarstugan och det tilltalar mig ibland men oftast inte. Kanske därför jag inte har någon stuga.

En baksida med Greklandsresandet som jag själv fastnat i ibland är att det blir lite väl mycket "av livets goda" dvs mat, dryck och barliv och för lite av kultur och natur. Med ökad ålder längtar jag mer efter färskpressad juice, soluppgång och en stunds meditation eller yoga än efter retsina och ouzo. Nu är jag inte alls någon fanatisk hälsofreak och inte nykterist heller men jag skulle önska att utvecklingen ibland gick i en annan riktning. Kanarieöarna hoppar på spatrenden, det är verkligen ute att röka bland många yngre människor i Europa och kanske Grekland också utvecklar sitt goda liv. Hoppas därför på mer långsiktigt hållbar turism, färre bilar på öarna, rökfria barer, mindre trista turistbutiker, mer ekologiskt odlad mat, mer lokalt hantverk, utmärkta vandringsleder, färre vattenfordon som förpestar stränderna med både avgaser och oljud etc etc. Tankarna är väl nästan utopiska men jag vet att det finns kloka personer som jobbar med utevecklingen av Greklands turism som gör allt för att den negativa trenden ska brytas.

Eva
Svara med citat